tisdag 24 mars 2009

Slippa slipa

...kommer man väl aldrig som träbåtsägare att göra, men nu har jag slipat klart överdelen i alla fall. Har nu senast handslipat med 240 papper i fiberriktningen, och så till sist 400-papper.
Har inte slipat skrovsidorna klart, men jag väntar några dagar med det för att få lite omväxling i arbetet...
Har ju även fått diagnosen epikondylit (tennisarmbåge) i min vänstra arm och carpaltunnelsyndrom i min högra handled, och i bägge dessa fall ska man undvika belastande monotona rörelser.... hmmmm kan bli lite svårt att få ihop det med båtrenovering i så fall, tror att jag kanske inte helt kommer följa sjuvårdens rekommendationer i detta fall.


SÅ! nu är överbyggnaden betsad, har använt Internationals mahognybets med en liten tillsats av mörkröd konstnärsfärg 'Crimson Lake' för att få en lite mer brunröd ton på färgen. Receptet på detta har jag lånat från Mats och Joakim som renoverat och äger båtarna 'Loris' och 'Raket'
Jag gillar verkligen färgtonen som de båtarna har när man ser dem i dagsljus en solig dag, hoppas att jag nu får till någonting liknande på Alva.


Inredningen är med betsad första gången, har även blandat i 'Intertox' i detta första varv för att få lite förbättrat röt-skydd. Trots att jag använder dubbla latexhandskar på händerna dröjer det inte ner än ett par minuter förän de är helt upplösta i fingertopparna! Man kan ju bara fundera på vad ångorna gör med den fettlösliga grå massan man har mellan öronen när den når dit!?


Inga kommentarer: