fredag 13 mars 2009

Listbasning mm.

Har ju hållt på med instrumentpanelen hemma och kopplat ihop och provar med motorn i garaget, så det kan ju vara bra att kolla att den passar i hålet mm. Det verkar som det blir bra, det är väldig tight på insidan, första takbalken ligger några mm över instrumentens baksida...


Baksidan på instrumentpanelen kommer jag klä in med någon form av låda på insidan i ruffen, men det är en bit kvar innan det kommer upp på arbetslistan.


Byggde en liten bas-anordning idag, var på K-Rauta och hämtade lite ventilationsrör. En kokplatta och en gammal kastrull fanns hemma sen tidigare projekt. Byggde bas-lådan med ett T-rör i mitten så man kan stuva undan den lättare, eller att man bara behöver använda ena halvan om det är korta bitar man ska basa, annars tar den bitar på 3.40 meter i nuvarande utförande.
Jag har borrat hål och satt in sprintar tvärs igenom röret på fyra ställen, så listerna kan ligga på dessa. Ångan kondenserar ju och lägger sig som vattten i botten. Byggde även ett par justerbara ventiler till rörändarna, så man kan ställa hur mycket ånga som ska komma ut.
Anslutningen till kastrullen går via en flexibel aluminiumslang till en stos med lite vikter på, så den ansluter hyfsat tätt mot kastrullen.



Första basningsprojektet är avbärarlisterna som ska nytillverkas. Dessa byggs av 25mm mahogny-rundstav som jag delar på längden i bandsågen. Basade sen första listen i en timme...


...sen skruvades den på plats med rostfri 4.5*30 på cc 150mm. Till min stora glädje funkade metoden jättebra, när jag måttade med listen "rå" mot kanten, knakade det i den så fort jag försökte böja den, men efter basningen var det inga som helst problem att böja den på plats. För att följa kanten måste den ju både böjas och vridas.



Så här blev resultatet i alla fall! tyvärr har jag inte runddstav så det räcker till hela kanten så jag kan inte göra detta klart nu, utan måste planera in en lite shoppingtur till mahognyleverantören istället!





Nåväl, tre meter avbärarlist på plast i alla fall, har inte satt på listen på andra sidan ännu, då detta var första basningsförsöket ville jag inte ta bägge på en gång ifall det skulle trassla till sig.







Skruvade även tillbaka sprutlisten på styrborssidan med nya skruv, mutter och brickor i rostfritt. Baborssidans list har jag laskat i en ny bit trä på, så den är nu limmad och ligger på tork.







2 kommentarer:

Anonym sa...

Var får du alla ideér ifrån !?!? Det mesta går att bygga i din värld.. Lika imponerad varje gång! Puss på dej:-)

Unknown sa...

Hei
Såg på din instrument bræde några fina instrument.
Var har du fått køpt dom ??
Senoverer en Furuholmen 45 fot fra 1938.

Mvh
Claes Werdenhoff
+47 90778842