Min metod är väl ett sammandrag av tips och råd från båtkollegor i skön kombination med egna erfarenheter.
Hursomhelst valde jag att maskera ribben innan jag applicerar nåtmassan, detta för att slippa slipa så mycket senare då överskottsmassan ska tas bort.
Man kan ju lätt bli lite filosofisk och fundera på vad en antropolog om 1000 år kommer tänka när han analyserar rester av en gammal vattenfarkost och hittar dolda meddelanden och ljud i de synbara dekorationerna på farkostens ovansida? hmmm.
Undrar om vi idag gör samma misstag när vi försöker tolka vad ex Maya-folket hade för konstigheter för sig, kanske mycket saker har betydligt mer rationella förklaringar än vi vill tro?
Åter till jobbet för dagen! Nåtmassan var bra i konsistensen och lätt att få ur tuben, trots de ca 7 graderna i båthuset. Detta till trots funkade inte min nya batteridrivna sprutpistol! den orkade inte alls få ur något ur tuben. Fick därför återgå till manuell drift...
Två tuber senare är nästan hela akterdäck nåtat, totalt ska det gå åt 12 tuber om jag räknat rätt. Innan massan börjar härda skrapar jag spåren med ett rundat verktyg för att få en lite konkav yta på nåtet, tycker det är snyggare än när det är slätt i förhållande till ribben, det ger lite mera liv åt däcksytan som helhet.
Undrar om vi idag gör samma misstag när vi försöker tolka vad ex Maya-folket hade för konstigheter för sig, kanske mycket saker har betydligt mer rationella förklaringar än vi vill tro?
1 kommentar:
Jag har kommit över ett parti (många)handskar om du behöver fler.
Skicka en kommentar