söndag 25 april 2010

Fernissa 2 och fuktning

Då sjösättningsdagen närmar sig med stormsteg är det dags att börja tänka på att få skrovet att täta till lite... tidigare år har jag ju stått ute, så då har det ju bara varit att gå loss med vattenslangen och spola på för fullt, men när jag nu står inne i båthuset känns ju inte det riktigt OK... Istället går jag lite mera försiktigt fram och har gjort en kjol av täckplast som jag tejpat runt hela vattenlinjen. Hittade täckplast på rulle med färdig tejp fastsatt i ena kanten, jättesmidigt att bara tejpa på runt hela och vika ner plasten.


På golvet i plasttältet har jag ställt en luftfuktare av ultraljudstyp, som skickar ut en kall vattendimma. Tanken på fuktaren rymmer ca 1,2 liter, så det räcker knappt ett dygn innan jag måste fylla på igen. Resultatet verkar vara mycket gott, det syns redan efter två dagar att det är fullt med vattendroppar på insidan av plasten och golvet är fuktigt, så det måste vara jättebra miljö för att botten ska böja dra åt sig fukten med...

Insidan av skrovet har jag som vanligt täckt med diverse gamla trasmattor och handdukar som jag håller fuktiga med hjälp av en portabel handduch, en sån här campingdush med pump. Funkar bra att hålla textilierna fuktiga utan att det rinner igenom så mycket vatten att det blir översvämning på golvet i båthuset.


Såja! nu börjar det bli lite yta på skrovet och ruffsargen :-) Skrovet har jag efter nermattningen lagt på två nya lager, Ruffsargen som jag renskrapat helt har jag nu efter oljning mm lagt på sju lager, lägger nog på något eller några lager till innan rutor, lister, grabbräcken mm skruvas tillbaka, får se hur mycket vi hinner med på den korta tid som är kvar, sjösätter nu om 13 dagar.



Inga kommentarer: