måndag 19 april 2010

Fernissa 1

La de första lagren fernissa i början på helgen, efter tre dagar har den fprtfarande inte härdat på nåten, det som ligger på träet har härdat helt normalt, men på nåten är edt fortfarande lika klibbit som om jag lagt det för en timma sedan. Jag har ju läst att denna typen av nåtmassa (MS-Polymer) gör att oljebaserade fernissor härdar långsamt, men hur länge kan det ta?
Vore ju trevligt att hinna få på några lager innan sjösättningen.

Under tiden fortsätter jag fernissa överbyggnaden, skrovet, måla på bottenfärg, fixat en snehängd ruffdörr.

Har även börjat förbereda att montera tillbaka rutorna på ruffen, har putsat upp gummilisterna, beställt ny spännlist så det ska piffa upp utseendet lite.

2 kommentarer:

Agnes sa...

Snyggt!
Det blir en härlig lyster av olja och fernissa.

Jag hade också problem med lång torktid på nåten de första varven. Jag har för mig att det tog drygt en vecka, men då står Agnes i ett kallt båthus.

MVH.
Markus

Bosse sa...

Tack för de orden! skönt att höra att man inte är ensam i alla fall...

Ja nu står "vi" i med ett o-uppvärmt båthus, så det kommer ju varken sol eller vind genom huset, och svalt är det ju med.... Så det märks ju även i övrigt att allt torkar långsamt. Ja jag får ge mig till tåls lite och hoppas att det torkar till helgen.
Roar mig med att sy klart dynorna till ruffen under tiden