fredag 30 december 2011

Durkar mittfisk mm.

Har byggt ett provisoriskt ställ för att ha lite durkar på tork, har inte plats att breda ut dem!
Betsade, förseglade med 2-komponents "sealer" fortsätter nu att måla undersidan grå på dem så de är klara att lägga i sen...




Har betsat mittfisken och skarndäcket med den mörka betsen. Det är en specialblandning av Hempels bets och en massa "Brunt Amber" konstnärsfärg upplöst i betsen för att ge en mörkare brun färg.
Ska kolla på det i morgon igen om det behöver ett par varv till eller om detta kan torka in nu och sen lackas in  permanent!

2 kommentarer:

Agnes sa...

Riktigt häftigt projekt och snyggt blir det!
Men jag undrar hur du ska göra med nåten när du betsar före? jag antar att den ska vara ljus men hur gör man för att få den jäms med däcket, det blir ju svårt att slipa?
/Markus

Bosse sa...

Ja jag har funderat mycket på hur jag ska göra detta på bästa sätt.
Nu är ju ribben betsade och lackade en gång med 2k primer, så nu ska det gå bra att maskera utan att riskera att fläka upp trä när man tar bort maskeringstapen (har gjort det misstaget med...) När jag maskerat kommer jag nåta med förtjockad färgad epoxy (brun som det ska på en GarWood)kommer använda baksidan på plastsked att dra ut och jämna till med. Innan det härdat klart ska jag dra bort maskeringen, så man kan skrapa bort ev spill el krypningar under tapen.
På så vis hoppas jag det skall vara klart när det härdat, sen är det bara att gå på med mer lack!

Så är det tänkt i teorin i alla fall! har pratat med några andra amatörbåtbyggare, och fått lite tips därifrån med om vad som funkat och inte.