söndag 18 december 2011

Avbärarlist mm.

Grovslipat däcket och sågat upp motorluckorna igen! Nu börjar man se lite bättre hur det kommer att se ut :-) Kul jobb det här



Har fräst till halvrunda lister som passar under de rostfria listerna som kommer sitta här sen. Dessa trälister gör avbärarlisten betydligt stadigare på alla håll än att bara skruva listen direkt mot skrovet.
Listen limmas med epoxy och skruvas fast, när limmet härdat plockas alla skruvarna bort så den bara är limmad.



Så här ser det ut med den rostfria listen provmonterad, lite bling bling så här till jul!



Här kan man se hur mahognylisten fyller upp under den rostfria!



Köpte ett "nytt" backslag i veckan med! hittade ett 71C i utmärkt skick. Detta passar lite bättre än det 73C som jag haft hittills, 73C är lite överdimensionerat för denna motor, 71C är perfekt!
Sitter nu monterat på motorn i väntan på slutmontering.



Pysslat lite med inredningen med, har snyggat till sitsen och ryggstödet, kantfräst runt om, tagit upp lufthål mm.



Växelspaken sitter nu på plats med. Har byggt ett fäste för den gamla 30-tals spaken jag köpt i US tidigare.
Fästet har en fjäderbelastad kula som ger ett centerklick när spaken är i neutralläge, har har även gjort stopp i ändägen fram och back, så man får tre distinkta lägen. Växelväljaren på backslaget går väldigt lätt, så uten detta vore det svårt att få någon "känsla" i den ganska tunga växelspaken.
Kommer behöva göra en avväxling på stången fram till backslaget för att få spaken att gå åt rätt håll.



Lite början till durkar har kommit till med. Tre-delad med en separat vinklad fotbräda, torpedväggen har jag klar sen tidigare, den sitter nu provmonterad på plats.

Inga kommentarer: