lördag 7 januari 2012

Nåt ska man ju göra ;-)

Dags att nåta däcket nu då! Nåtmassan består av färgad epoxy. Har blandat till den bruna färgen av rött grönt blått och gult, tog lite tid att hitta rätt nyans, den gröna tog lätt överhand, så man fick blanda i ganska mycket mer rött för att jämna ut det hela.
Blandar så 8% färg i epoxy, förtjockar den kraftigt med tixotroperingsmedel, så den blir som lös chokladsås ungefär. Sen är det bara att hälla det i sprutan och föredla ut massan i spåren....



Bara o bara förresten,  det vill ju gärna komma lite för mycket eller för lite när man håller på så här, tur att resten av däcket är maskerat, det är ett himla kladdande för att få massa på rätt ställe.
Jag använde sen fingrarna och en gummiskrapa att trycka till måten i spåren så de blir lite under däckets nivå. Jag vill att nåten ska kännas sen när det är klart. Vissa lägger nåten helt i nivå med däcket, planslipar det hela så det blir helt slätt, men jag tycker man förlorar lite av känslan då.
När epoxyn har härdat lite så den är som en seg kola ungefär, drar jag bort maskeringen så den inte fastnar för hårt. kan även fixa till lite småblåsor och andra fel innan det är stenhårt. 6timmar tar det innan epoxyn nått "kola" -stadiet, men sen går det fort, någon timme senare är det betydligt hårdare...




Dagen efter slipar jag av det hela, våtslipar med 400-papper, torkar rent och inspekterar... är ganska nöjd med resultatet i alla fall, inte helt perfekt men godkänt. Lägger sen på ytterligare ett lager med Clear Wood Sealer, och genast blir det lite blankt igen :-)



Ska lägga på åtminstone två lager till innan grundlacken är klar, detta kommer förhoppningsvis fylla igen porerna på träet så det blir en slätare yta att lägga lacken på sen.

5 kommentarer:

Marcus Ludvigson sa...

Hur tänkte du med valet av Clear Wood Sealer jämfört med att bara smeta på epoxi? Vad har du tänkt att använda för fernissa?

Bosse sa...

Jag har ju betsat med Rylard:s bets på ribben, den innehåller lite olja vilket gör att epoxy:n inte vill fästa på den betsade ytan, har testat att torka rent med t-sprit mm men epoxy:n grar ihop sig och bildar små kratrar (SK. fiskögon) vilket gör att man får slipa ner, lägga på ny epoxy, och sås småningom får man en bra yta men det är väldigt arbetsamt...
ClearWood Sealern innehåller däremot ganska mycket lösningsmedel (ansiktsmask är ett MÅSTE) så den fäster bra på den betsade ytan, tränger in bra och fyller porerna, den är dessutom extremt snabbtorkande, så man kan lägga fyra lager på en dag om man skulle ha bråttom....
Jag hör att jag nu låter som en reklamkampanj för produkten, men jag tycker den har funkat jättebra för detta syfte, så jag kan inte annat än rekommendera den.
Efter detta kommer jag lägga 2-komponents förnissa, inte klart vilket fabrikat ännu, men det blir nog antingen Rylard eller Internatioinel skulle ja tro.

Marcus Ludvigson sa...

Aha, jag körde med spritbaserad bets så jag har några lager epoxi på just nu. Ska snart lägga ett antal lager fernissa, måla stripes (jag renoverar en Marieholm Sweet Sixteen) och sedan mera fernissa. Men vilken har jag inte valt ännu. Som dig så är jag inne på 2-komponent då jag inte räknar med däcket kommer röra sig mycket. Skoj att följa din blogg!

Bosse sa...

Fin båt du har, kommer bli riktigt fin efter renoveringen!
Jo med spritbaserad bets är det inte alls samma problem, då uppför sig epoxyn bättre.
Jo på ett limmat plywood-däck ska det ju inte vara några problem med epoxy och 2-k fernissa, det är ju stabilt och ska ju inte röra sig.

Unknown sa...

Lacka inte med 2 komponent det spricker, jag kan rekommendera Efani den Holländska den är Kanon