söndag 4 september 2011

Mera motorluckor

Fortsätter på motorluckorna, har nu limmat på första lagret med plywood. 



 Först lagret plywwod har jag fanérat med 1,5mm mahogny för syns skull! Ramen är målad klart, mahognyn är även betsad och fernissad ett par gånger, så undersidan skall vara i princip klar. Det är betydligt enklare att måla & fernissa nu innan det limmas ihop än senare! Ska nu även försöka fixa till ett par gångjärn till luckorna innan resten av däcket kommer på plats.




Jobbar även vidare med instrumentpanelen, då den kommer sitta ihop med däcket är det bäst att få så mycket som möjligt klart med den nu innan det är försent.
Därför kom det sig att jag även idag började med styrmekaniken! Ratt, rattstång, styrsnäcka mm. 



Styrsnäckan kommer från en Volvo Amazon 1960, jag har modifierat den en aning. För att kunna ha rattgas har jag tagit upp ett större hål genom hela stången och ut på undersidan av styrsnäckan där ett stag skall gå igenom.
Det finns i orginal ett litet hål med ett rör upp i styrstången där kabeln till signalhornet går, detta rör har jag bytt ut mot ett större, och borrat upp hålet genom stången så det fritt kan passera ett 8mm gasreglage.
Har även gjort en ny styrstång mellan ratten och skarven över till styrsnäckan.




På baksidan av instrumentpanelen har jag satt ett lager som håller rattstången på plats i den änden!
Nu när detta är klart kan jag limma på mahognyfronten på instrumentpanelen!

Inga kommentarer: