söndag 25 september 2011

Gas och styrning

Arbetet fortsätter!
Jag har dragit in ett par rör som jag kommer dra elkablar i senare. Det är skönt att slippa dra mer el än nödvändigt nere i kölsvinet.Här kommer det direkt in bakom instrumentpanelen, och ut under akterdäck.
Har även dragit ett rör framåt, förbi motorn och fram till där lanternan kommer sitta på fördäcket.


Gångjärnen till motorluckorna är nu äntligen klara, det var ett riktigt pyssel med att få dem rätt, otroligt små marginaler för att få dem att fungera optimalt. Jag ville inte sätta pianogångjärn i ytterkantena som jag sett att många gör. Tycker detta blir snyggare när man har en riktig kantlist runt hela luckorna. En bonus är att de får ett naturligt stopp så att säga, när kanten på gångjärnet tar i regeln under däcket.



Rattgasen på den gamla ratten har jag nu förlängt så den räcker ner genom hela rattstången och styrsnäckan.





Här kommer gasreglaget ut, via en arm fäster det sen mot gaswiren.



Stången mellan styrsnäckan och roderarmen fäster in i bägge ändarna med M10 kulleder.

 

Roderstoppen har jag satt på stången, de är justerbara så man kan ställa in så det fungerar optimalt. Jag har nu satt dem på +- 40 grader, enligt vag jag läst mig till skall det vara max vad man bör ha, mer än så så kan det bli farligt....



Här ser man hela installationen, allt är klart.... nästan....



Jag upptäckte att styrningen gick åt fel håll! inte så lyckat, men det är bara att svänga över roderarmen på andra sidan rodret så är det löst! det hade varit snyggare att ha stången rakt akterut, men det spelar inte så stor roll....

Inga kommentarer: