söndag 19 december 2010

Stringers

 Två stringers på varje sida av kölen, dessa är i furu istället för ek


Lite epoxy och tvingar senare så är det klart!


Kanten mot däcket gör jag laminerad av plywood och en furu. Då den svänger ganska kraftigt in mot stäven är jag lite orolig att det kan vara svårt att få till rätt form på fören med att böja in listerna.
Därför har jag istället valt att såga ut en ca 10cm bred remsa i 12mm plywood som följer formen på däcket, dessa fälller jag in i spanten på vanligt sätt. Jag hyvlar sen till en list som jag limmar på plywoodens undesida för att få en bra anliggningsyta för friborden.
Det hela blir lite pilligt med många inpassningar av bitar, men det blir starkt och håller formen bra på förskeppet


Här är även listen ända bak till akterspegeln limmad på plats, kan bara göra en sida i taget här på grund av att jag inte har fler tvingar att sätt dit...


Två stringers per fribord ska det bli med, dessa låter jag gå ända fran till fören där jag fäller in s å de möter varandra.


Stringers inpassade på ena sidan, åerstår lite limning och ett par skruvar så ska de vara permanenta med...

Inga kommentarer: