torsdag 30 december 2010

Axelhål, akterspegel och lite bordläggning.

En liten specialtillverkad borr för att ta upp hålet för propelleraxeln.
Jag tänkte att det det var bättre att ta upp hålet nu innan botten är täckt. Jag har helt enkelt svetsat på en förlängning på en hålsåg. Problemet med denna konstruktion är att man bara kan borra in ca 40mm sen går borrkärnan i "botten" så man måste få bort den innan man kan såga vidare...
Jag gjorde så att jag "gick efter" med en frostner-borr som jag borrade ur kärnan med, sågade in en bit till, borrade ur osv. Man kanske kan tycka att det vore lika enkelt att borra med frostnerborren från början, men det är betydligt enklare att borra rakt med "rör-borren" .
Idealiskt hade varit att förlänga hålsågen med ett rör av samma diameter, då hade man kunnat borra hela hålet på en gång, men det fick bli en kompromiss på detta vis. 


Så här blev hålet i alla fall, 12graders lutning i förhållande till kölen, 10grader i förhållande till motorbädden.


Provmontering av axel och propeller..... nja det blir nog nya grejor här, detta är en  gammal axel & propp som blev över från Alva. Har gjort modeller av två olika storlekar på propelleraxelstöd, jag har velat lite vilken storlek jag ska beställa, men nu vet jag nog att det blir den större varianten.... 


Börjar lite med första lagret plyfa i fören 10cm remsor till att börja med efter dessa kan jag nog ta bredare remsor då det planar ut ganska snart, lite längre akter ut kan jag nog ta hela skivor!


Innan bordläggningen i fören passade jag på att fästa in en M12 rostfri gängstång genom kölen. Tanken är att sätta lyftöglor i fören och aktern och de måste ju vara fästa så man inte rycker av däcket när man ska lyfta av båten från kärran! I aktern kommer jag sätta ett tvärstag mellan motorbalkarna som kommer agera fäste för den lyftöglan.


Akterspegeln är bara svängd tvärskepps, så den går bra att klä i ett stycke plywood, då den inte svänger så våldsamt tar jag 7mm plywood och tvingar den på plats, kommer sen lägga ytterligare lager på det för att få en stadig rumpa!


Akterifrån, ytterkanten är bara grovsågad ännu, tänkte trimma till den med fräsen sen när alla lagren är på plats.


Som jag nämnt tidigare är inte garaget så stort.... jag var tvungen att vända tvingarna inåt för att de skulle få plats med portarna stängda, lite senare när temperaturen kommit på rätt sida noll kan jag kanske ha dörrarna lite öppna för skapa lite mer arbetsutrymme, men som det är nu skiljer det lite för mycket på temperaturen ute och inne....

Inga kommentarer: