tisdag 7 december 2010

Köl

Kölen börjar ta form, 50x100mm ek. Jag behöver göra en laskning på mitten för att få materialet att gå ihop.
Här är första inpassningen.


Monterade in bastrumman innanför spanten för att få plats med den i garaget, funkade bra faktiskt, där är den ju inte ivägen utan kan sitta en tid.


Ångmasinen består av en kastrull och en kokplatta som jag trimmat upp termostaten på. Bastrumman har jag isolerat med trasmattorna jag brukar ha i Ekivåg på våren då jag fuktar skrovet.
Jag fick upp rätt bra temperatur ur röret denna gång, sist jag använde den körde jag helt oisolerat och fick då lite för svalt. Själva trumman består av vanliga ventilationsrör, 160mm spirorör.


Basade främre delen av kölen i ca 3 timmar, la den sedan på plats och spände den på plats med ett par tvingar och limknektar.


Kölen laskas ihop men en 40cm lång bladlask som limmas med epoxy och skruvas ihop med fem M8 RF-bultar.


Även stäven monteras med  epoxy och tre M8 RF-bultar till kölen


Sådär! nu är även spant 1 inpassat, det sitter ju bara i kölen och inte i motorbädden, så jag fick vänta med det tills kölen och stäven var på plats

Inga kommentarer: