måndag 20 oktober 2014

Fördäck del2

Översta lagret på däcket blir 5mm mahogny som limmas på plats med epoxy. Här görs först insidan mot förarplatsen, den lilla luckan är en servicelucka så man kan komma åt rattpumpen till hydraulstyrningen för luftning eller oljepåfyllning utan att behöva riva hela instrumentpanelen...


Mahognyribborna passas först in på däcket, sen fräses de i kanten så de får ett spår för nåtet, på så vis kan man enkelt limma ribborna kant i kant och ändå få ett bra nåtspår.


Första biten av styrbords sida ligger färdiglimmat. Då ribborna inte är helt raka behöver man tvinga dem lite på plats med ett par limknektar.


För att de ska ligga an ordentligt mot det underliggande däcket skruvar jag i små träskruv med bricka i nåten så det håller ribben nere där de vill resa sig lite.



När hela fyllningen är klar limmar, skruvar och proppar jag tillbaka de gamla skarndäcksskivorna. 


En första avslipning för att jämna till och få bort diverse epoxykladd. Även nåtenfår skrapas ur med en passande fil för att få jämna o fina kanter på spåren och för att få bort epoxy där den har har fyllt spåren.


Sen maskeras ribben inför nåtningen, drygt 220 meter maskeringstejp!


Färgad epoxy med tixotroperingsmedel i, konsistensen är ungefär som en bearnaisesås...
Epoxyn trycks ut i spåren med en spruta, sen efterdrar jag med en silikonspackel för att trycka till och få en liten dal på nåtet så det inte ligger riktig i nivå med ribborna på sidan om nåtet.


När epoxyn härdat några timmar är den lagom fast för att kunna riva bort maskeringen, får med sitta kvar för länge kommer det bli svårt att få loss tejpen hel, har man för bråttom blir det bara kladdigt, så det gäller att ha lite tålamod och vänta in rätt ögonblick att börja...
Lite fibrer fastnar alltid i tejpen o river upp lite yta på mahognyn, men det blev inte så farligt, det kommer försvinna efter nästa runda med Metabo:n








3 kommentarer:

Anonym sa...

Tejpar du spåren innan du nåtar?
Hur mycket tix blandar du i?
Jag är i färd med att nåta ett teakdäck på en snipa snart...

Bosse sa...

Hej!
Om du menar att jag bottnar nåten med tejp så har jag inte gjort det. Jag har bara maskerat ribben för att få en bra kant. När man nåtar traditionellt med mjuk massa, bör man nog bottna med tejp i nåten för att den lättare ska expandera vid fuktrörelseer. Men dessa nåt är ju hårda så då anser jag att det inte behövs.

Jag har blandat i så mycket tix så det blir en lite krämig konsistens. Är konsistensen för lös kommer det krypa in och rinna igenom varje litet hål som finns, men å andra sidan vill man ju ha så lös konsistens så man lätt får ner massan i spåren och inte får för mycket bubblor o luftfickor under...

Anonym sa...

Tack för svaret! Talade med NM epoxy idag och de svarade precis som du, med tillägget att ca 1% tix kan vara ett bra startvärde.