söndag 6 mars 2011

Ratt,spackel & trattar

Efter att ha slipat av hela skrovet lite grovt med maskin och 40-papper, för att få bort lite limfläckar, småflisor från besvärliga klammer, ojämna skarvar mm. övergick jag till att bredspackla det hela.
Jag har köpt ett 2-komponents epoxyspackel från NM som är väldigt lättarbetat, mycket bättre än det man kan blanda till själv med epoxy och filler/microballonger mm. den massan får jag aldrig bra, antingen rinner den, eller ochså blir den för fast så den bara korvar ihop sig då man ska dra ut den tunnt.
Spacklade ena sidan i lördags så jag kunde slipa lite på den idag, gick väldigt bra, alla småspingor, klammermärken mm fylls igen bra, nästan så bra att man skulle kunna lacka sidan vit nu och den skulle se OK ut... men det ska jag inte! Min tanke är att få en så bra yta som möjligt före mahognyfane'ren, så jag inte behöver göra några större justeringar då, jag kan ju inte slipa med än mycket lätt på fane'ren sen.



Påbörjade även ett litet projekt med att göra en ratt, jag har köpt en gammal banjo-ratt från en gammal bil, men den är lite stor, kringlan är även i väldigt dåligt skick.
Så jag tänker göra en ny lite mindre kringla i mahogny istället.
Ritade ut mallen på en bit plyfa som jag kommer att ha som bas för bygget. Sågade sen ut tolv stycken halvmånar i 15mm mahogny (tre lager med fyra bitar i varje lager)



Plastade sen in plattan och limmade ihop hela härligheten. Jag satte stödklossar vid varje skarv med kilar på vissa för att tvinga bitana in mot centrum, så de ligger tätt ihop i skarvarna.
Satte sen rikligt med tvingar runt det hela så det får härda ihop till en homogen mahognyring.



Under tiden det härdar slipar jag rent ratten från gammal färg mm.



Här kan man se skillnaden i storlek, från 17,5" ner till 15"



Nytt centrumlock måsta man ju ha med! ytterligare en bit 15mm mahogny limmas på en plywwodtrissa som jag skuvar upp på planskivan till min gamla svarv.



Efter en stund vid svarven och hela kroppen täckt av spån ser det ut så här!
En mjukt rundad platta 110mmi diameter
Plywoodbiten har jag svarvat ner i storlek så den passar i den inre ringen i rattnavet.
Där kan man komma åt att skruva in ett par skruvar från sidan av navet så centrumet kommer sitta fast.



Där ska den sitta, jag ska betsa till den lite och sen förnissa så den blir blank som bara den.
Nu ska jag bara vänta på att rattkringlan ska härda så jag kan fortätta med den....
Man skulle kanske haft i lite accelerator i epoxyn så den härdar lite fortare.....




Var på Tackel & Tåg i veckan och hittade dessa trattar till avgasutsläpp! putsade lite lätt på dem och provade med lite röd färg på insidan....
4.5" mäter de i öppningen.

Inga kommentarer: