tisdag 7 april 2009

Motorkåpa 1

Motorkåpan börjar så smått ta form, har gjort ramen av massiv mahogny, speglarna kommer att bli av 9mm. mahognyplyfa. Jag gör motorkåpan i samma stil som den gamla, men den måste bli lite högre för att rymma den "nya" motorn.


Jag fräser ner innerkanten på hela ramen, så jag får spegel på utsidan, innersidan kommer bli i stort sett slät, den kommer jag i alla fall att klä in med ljuddämpningsmatta så utseendet spelar inte så stor roll.


Här kan man se konturen på kåpan och hur den ansluter mot sittplatsen i mitten.. Bänken sitter mot bottenstockarna med exenterlås så man kan ta bort den vid behov av att komma åt fronten på motorn mm.



Ramarna till kåpan är limmade, fogarna har jag gjort med att fräsa 4mm brett spår 10mm ner i respektive sida och sen limma in en plyfaremsa i fogen.



Har även gjort en ny dörr till ett skåp där dörren fattades. Jag gör dörren på samma vis som motorkåpan som en spegeldörr. Skillnaden är bara att denna gör jag med 4mm mahognyplyfa i mitten på reglarna, så det blir spegel både på in och utsidan. limmar och pluggar ihop dörren, så den sitter ihop helt utan skruv.





...Så insidan ser ut så här, denna plyfan är ju enkelsidig, så det blir bara mahogny-yta på utsidan på dörren, insidan blir "ful-sidan".





1 kommentar:

Annie sa...

Ser mycket fint ut det här =)