måndag 10 november 2008

Rufftaksbalkar

Takbalkarna börjar komma på plats. Jag mallar av de gamla på en ny ekplanka, grovsågar ut dem på bandsågen, planhyvlar ner dem på bredden till 20 mm samt slipar undersidan på bandslip till tätt form.
Översidan tänker jag hyvla till på plats när alla sitter där de ska.



Här kan man se infästningen mot sargen, jag har "sänkt" taket 8 mm under sargkanten för att lämna plats för ett "undertak"
Undertaket gör jag av två skivor mahognyplyfa som jag limmar ihop, detta för att lättare kunna forma dem efter takets böjning men att det ändå ska kunna bära upp en del vikt.
På toppen ska jag sen lägga tillbaka de breda mahognyplankorna som är orginal sen -38
men de har ju blivit nerslipade en del... så för att det ska hålla och hålla tätt, behöver taket förstärkas med plyfan.

Inga kommentarer: