onsdag 1 januari 2014

Nåtlimma

Jag nåtlimmar Corall för att få skrovet stadigare och tätare. Det kan ju i viss mån fungera som kompensation för att skrovet tunnats ut genom åren med olika grader av renskrapningar och nerslipningar.
Som styrlist för spårfräsningen använder jag en remsa plywood som jag fäster försiktigt med små skruvar.



Använder en konisk sågklinga i sänksågen. Egentligen är det inte en sågklinga, utan en skivfräs, men jag köpte den med passande centrumhål för sänksågen, så de passar bra ihop. Sågar inte hela vägen igenom borden utan nöjer mig med 10 mm djupa spår.



Alla spåren uppsågade på friborden, det hela gick relativt smärtfritt, inga större missöden någonstans, bara några små... Det är ju lite respektingivande att sätta kllingan i friborden på detta vis!



Dags att göra lister! Med hjälp av bandsågen gjorde jag lätt konade lister, 15mm breda och 3.5 - 4.5mm tjocka Det gick förvånandsvärt lätt att såga upp dessa, trodde det skulle vara svårare att "hålla måttet".
Det är ju väldigt kinkigt att de inte blir för tunna, då fastnar de inte i spåret, blir de för tjocka så går de inte att banka in i spåren...





Lister limmade och härdning pågår. Det är ju gynnsamt denna vinter att värma upp lokalen till lämplig epoxytemperatur, hade varit värre om det varit -20C






De fem milimetrar som sticker ut av listerna fräses nu bort med hjälp av hustrun, överhandsfräsen och ett par distansklossar på bottenplattan.

Nästa steg är att fortsätta på samma vis med botten... inte lika enkelt då det är lite bockar o stöd i vägen, samt att arbets-ergonomin inte blir lika gynnsam som på friborden...
  



4 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du köpt fräsen?
/Nyfiken

Bosse sa...

Den har jag köpt på Toolbox!

http://www.toolbox.se/shop/link.aspx?ProductGuid=288%2c120%2c24H&GetGroup=1

MVH
Bosse

Anonym sa...

Var ju klart billigare än deras nåtlimningsfräs.

http://www.toolbox.se/shop/templates/product.aspx?ProductGuid=WP52400&GroupGuid=199

Anonym sa...

Att renovera en träbåt är respekt!!
Det borde utdelas någon form av kulturstipendium, till folk som vårdar träbåtar!!

Mvh Skogåsbon