söndag 1 december 2013

Handfat

Ett litet sidoprojekt till det stora spantbytet kan man ju hålla på med eller hur?
Det är ju kanske inte det mest inspirerande arbetet att byta spanen, viktigt men inte alltid så inspirerande.

Började därför på ett litet projekt till toan i båten. Jag vill ju gärna ha ett litet handfat där, men problemet är att utrymmet medger inte något stort sådant... Placeringen blir ju i hörnet, men ett litet standard-handfat är på ca 30cm i diameter o det blir lite i största laget...
Vad gör man då? Jo man köper en salladsskål på Ikea "Blanda blank" finns i olika storlekar, den på 20cm blir perfekt!


Man sågar sen ut ett runt hål i botten på skålen för att få plats med en bottenventil!
Lilla vinkelslipen kommer väl till pass!


En bottenventil från Biltema!


En lagom stor skiva vackert trä hittas i ädelträlagret, med fräsen kapas den till rätt form!


Ett spår för skålens kant görs först, sen görs själva hålet och dess rundade kant i ett par olika steg, behöver ju fräsas från bägge hållen för att ge en mjuk rundad kant
Tanken är att skålen ska limmas fast i spåret, men jag kanske även kommer sätta något mer som håller den på plats.
Själva hålet går ut några mm över kanten på skålen, blir snyggast så... det kommer även fungera som skvalpskydd. :-)


Så kan det se ut! Skivan kommer givetvis att lackas ordentligt först innan det monteras.
Nu ska jag börja på ett ltet skåp som ska vara under handfatet. Återkommer om det senare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag hade tänkt göra ett likadant handfat som dig. Måste dock fråga hur du fick skålen att sitta på plats och inte fara rakt igenom hålet?
Jag håller utkik efter svar här bland kommentarerna. Tack på förhand!
/Mikaela

Bosse sa...

Kika på inlägget om badrumsskåpet. Där ser du att det är ett hål i plywoodskivan i toppen på skåpet!
Det hålet är aningen mindre än vad skålens största diameter är, så skålen/handfatet bärs upp av den, och bara 2 mm av skålens kant sticker upp. Sen sitter teakskivan ovanpå detta, det är sen ett litet spår fräst på undersidan av teakskivan så skålens kant passar i och hjälper till att hålla alt på plats.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får jag förklara bättre :-)

Anonym sa...

Tack!
Kanske behöver två skivor då eftersom jag vill att skålen ska vara nersänkt. Jag hsr inget badrumsskåp under.

Bosse sa...

I så fall skulle jag tro att det bästa är att på undersidan av bänkksivan fräsa ett smalt spår som skålens kant passar i och sen limma fast skålen i detta spår med sikaflex eller dylikt, så sitter skålen fast bra och det blir fuktsäkrat med.