tisdag 7 juni 2011

Bets

Senaste två veckorna har jag våndats över vilken bets jag ska använda på mahognyn.
Jag tänker ju i detta projekt vara togen orginalet, så det ska inte bli för mörkt betsat, utan vara mer naturlig mahognyfärgat.

Jag har köpt hem ett antal olika sorter, betsat på en mahognybit, lagt två lager epoxy på den.
Bitarna är sen scannade in i datorn igen, så färgerna stämmer ganska bra med verkligheten
Nedan kan resultatet skådas, som man ser är ju resultatet ganska olika!









Hempel




Jag har även provat att betsa på ett par bitar som senare skall bli färgen på skarndäck, det ska ju vara lite mörkare. Till det håller jag på med en cocktail av Hempels mahognybets och ebenhotssvart.....
Är inte klar med det ännu, tål att tänka på, men det är ju ett tag till jag behöver bestämma mig :-)



Valet av bets för skrovet, föll till slut efter mycket vånda på Rylard. Den är nog den som är närmast orginalet i färgton och nyans. På bilden ovan är det struket de rekomderade två lagren. Så snart det torkat ska jag lägga på epoxy för att skydda den känsliga ytan, vill ju inte få några fläckar nu!

Inga kommentarer: