fredag 15 januari 2010

Mahogny/Teak

Har nu beställt allt ädelträ som ska behövas till däcket, ja nästan allt i alla fall, avbärarlisten ska jag nog tillverka själv så den har jag inte börjat på ännu.

Valet av leverantör föll efter moget övervägande på Calexico i Göteborg. Jag har begärt in pris från ett antal av de mer eller mindre kända leverantörerna av ädelträ, en del företag säljer bara till varv/snickerier så vissa har fallit bort på grund av det. Priserna har varierat förvånansvärt mycket, jämfört med vad jag betalar nu, har jag fått priser som är nästan dubbelt så höga som detta. Man får väl starta ett eget varv så man kan handla från snickeri-leverantörerna med....
Hursomhelst har jag beställt:

70meter Teak Däckribb Kvarterssågad (12x45mm) mellanlängd
50meter Teak Däckribb Kvarterssågad (12x45mm) kortlängd
15meter Mahogny (12x150mm)
7meter Mahogny (12x180mm)
7meter Mahogny (12x200mm)


Allt detta kostar ju som en vintersemester, men ska det bli bra så......
Orginaldäcket var ju i Oregon Pine, men det nya kommer bli Teak, Har inte hittat så mycker Oregon Pine på marknaden, och priserna på det jag hittat har varit lite avskäckande, så teak får det bli!
Om allt går som det ska bör allt vara här inom två veckor.

1 kommentar:

Helena i Ljungsbro sa...

Nu är vi snart mogna för en liten visning av den båten också!