söndag 23 oktober 2011

Första test med motor


Inpassningen av motorn börjar bli aktuell...
Det är ju enklare att fixa till inpassningen innan däcket kommer på plats.
Med en inlånad motorlyft från broder Inge, är det relativt enkelt att lyfta i och lyfta ur motorn Trots sina 250-300kg är det inga problem att på egen hand göra jobbet.



Jag får dock god hjälp av hustrun med detta jobb, första gången är det lite skrämmande att ha gjutjärnsklumpen dinglande över skrovet på detta vis...
Då skrovet står på en dolly och takhöjden i garaget är begränsad, är det enklast att göra jobbet utomhus!
Det visar sig att det är enklare att rulla in skrovet under den hängande motorn än att flytta lyften med motorn.



Motorn med monterat backslag går utan problem in i öppningen för motorluckorna, om det varit en V8 hade det blivit lite bökigare...

Dock visade det sig att motorn kommer lite långt fram, på grund av att oljetråget tar i botten, och då vinkeln på propelleraxeln är ganska liten måste axeln komma en bit fram för att komma upp i nivå med utgående fläns på backslaget.....

Lösningen blir att jag modifierar tråget lite, tar ner höjden några centimeter, dessutom måste jag ta ner motorbädden några cm för att motorn ska komma ner i rätt nivå.




Så här ser det ut efter det att motorbädden blivit modifierad; sänkt 2cm vid de bakre tassarna, och 5cm de främre...
Tidigare hade jag en viss oro att de bakre tassarna skulle komma i vägen för styrsnäckan, men det visade sig att det blir inga problem.
Spantet under oljetråget behövde även tas ur nertill kölen för att skapa plats för grejorna...



I I aktern har jag gjort ett stag för lyftöglan, staget fäster nere i motorbädden vid roderstödet och i överkant fäster det direkt mot lyftöglan. Stabilt!



Första lagret plyfa börjar passas in! Nu börjar man på riktigt se det kraftigt välvda däcket! Coolt!



...och runt sittbrunnen med! börjar ju se riktigt ut nu!



Innan plyfan limmas på plats vänder jag den och epoxybehandlar den, målar den sen med Danbolin. De ytorna som jag lämnat trärena, är de som ska limmas mot spanten och stringers, på så vis är ytbehandlingen (i princip) klar när plyfan är limmad! Betydligt enklare att göra på detta vis än att åla in under sen och måla uppåt......



Torpedväggen mot motorrummet är på gång, durkar och fotbräda kommer på plats så småningom med, stommen för sätet byggs in på samma veva som stöden för durken byggs!
Mer om det senare!

Inga kommentarer: