måndag 18 juli 2011

Omvändelse

Så är det då dags att vända på skrovet, på högersidan har jag byggt ett par "hjul-halvor" som binder ihop byggbockarna under skrovet med dollyn som ligger på botten... På vänstersidan har jag spännt ihop dollyn med bockarna med hjälp av två spännband så det hela ska hålla ihop.



Ute i det fria, vi rullade ut genom att lyfta upp bockarna på ett par rullbrädor, drog sen hela ekipaget uppför den lilla backen till garaget med hjälp av en el-vinch. Det rullade såpass lätt att elvinchen hade vi nog klarat oss utan....



 En stunds begrundan innan nästa steg....



Ulla stöttar upp vid vändningen på flera sätt! det rullade hursomhelst runt lätt och fint, tyngdpunkten hamnade nära centrum så det var inga problem, det var aldrig tungt att rulla hålla emot.



På rätt köl! Jag har förmodligen överdimensionerat vändhjulen sådär en hundra gånger.... men det vore ju himla trist om det rasade och skrapade bordläggningen nu när den är lite hyfsat jämn.



Skrovets insida, rensat från alla stöttor, stag, bockar mm. som suttit där sen början av bygget.



Överkanten på bordläggningen är ojämn, jag har lämnat lite extra material där tills vidare, men nu kommer jag hyvla till kanten då jag kommer börja med däcket.



Lycklig båtbyggare!

2 kommentarer:

Mr W sa...

Ser mycket vackert ut! Ser fram emot att se bygget live någon gång framöver :)

Bosse sa...

Du är välkommen!


/b