söndag 31 juli 2011

Fri Fart 2011

Fri Fart på Göta Kanal 2011 gick av stapeln i helgen.
Som vanligt blev det ett välbesökt, välarrangerat, trevligt, mysigt och på alla en fantastiskt händelse.


Mattias Björkman från Mjölby i sin precis just i dagarna klara "af Stressa" Mattias har byggt båten själv hemma i sitt garage, den är så nyligen klar att han själv inte kört båten före denna dag, premiär på Fri Fart altså, det är stort!
Han tog dessutom hem priset publikens val, Grattis Matti





 VKV Speedcruiser från 1960, ägd av Thomas Wolf Stockholm, före sin tid och och galet så det förslår.



 Terje Gaarud i sin underbara Gatsby 520, ett härligt nostalgi-åk från Norge







Marocca, Owe Lindvall, Gävle. Dart-racer i ett bländande fint skick



Tjorven, ägd och framförd av Mark-Peter Rosendahl, ovanlig båt byggd av Dahlin Wood



Vem kan undgå att älska den lilla stegbåten Phantom, med sin orginal Gray phantom four 45 -motor
orkade den idag inte riktigt upp på steget, men kommer den väl upp lär den komma upp i 45knop.
Står till vardags på Museihuset.



...Och titta vad vi hittar här! vid sidan om de övriga fina båtarna fick vi vara med på ett hörn med.
Som ett pågående projekt visade vi upp vad man kan göra i ett garage i Ljungsbro. Kul och lite nervöst att visas upp så här offentligt, det var mycket folk framme och tittade, pratade och bläddrade bland bilderna. Jag fick många uppmuntrande ord när jag var förbi ibland och avslöjade att det var mitt projekt...






Så här ser fördäcket ut på Mattias båt af Stressa nu. Det är väl denna bild som jag får ha som målbild nu ett tag framöver.... vilken yta!

4 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Suveränt fina bilder också!

Niklas Storm sa...

Fina båtar! Synd att man inte var där, hade varit kul att ta en titt på ditt bygge. Och jo, en bra målbild verkar Af Stressa vara.

Anonym sa...

Hej Bosse.

Kan du säga något om Alvas historia samt vad det är för typ av båt? Nu är det så att min farfar har bygd en 95% identisk modell av en sådan båt så det skulle vara mycket interessant att få veta mer.

Bosse sa...

Det mesta jag vet om historien kring Alva och systerbåtarna kan du läsa om på: Historia
Jag vet även att "systerbåten" till Alva som heter Tommy, finns kvar men är i ett sämre skick och genomgår nu en större ombyggnad.

MVH
Bosse W