söndag 18 mars 2012

Motor på plats

Med snöblask i luften och lite rester av vinterns is och snö på marken rullades det tomma skrovet så ut på gårdsplanen framför garaget för det slutgiltiga mötet med motorn. Själva ilyftet gick väldigt smidigt och snabbt. De mindre modifieringar av motor och fästen, byte av backslag mm vekar ha gjort sitt jobb, så det tillstötte inga som helst problem med det jobbet. Skönt att att äntligen är klart och på plats, det känns som ännu en milstolpe är avklarad i projektet.



Nu rullar det på med montering av alla kringsystem till motorn, först ut är att få kylningen att funka. Inkommande kylvatten går först genom ett filter uppe till vänster i bild, sen genom oljekylaren till backslaget och sen till impellerpumpen fram på motorn (se lite längre ner)



Passar även på att skruva dit batteriboxen mm nu. Batterikablarna klammras med rostfria klammer på torpedväggen och på motorbalken fram till motorn.



Staget till växelspaken komme härnäst, den sitter med kulleder i alla ändar, så det ska minimera glapp och dödgång i växelspaken. Styrsnäckan är inte på plats på denna bild, men kom strax på plats efter detta.



Sjövattenpumpen är nu på plats på vevaxeln  fram.
Hur kan det komma sig att man kan köpa en svensktillverkad pump till ordinarie pris hos en återförsäljare i USA, betala frakt från USA, betala moms och tull, och ändå komma undan med ca halva priset mot vad jag skulle kunna köpt den för i Sverige? Och då påstod den Svenska återförsäljaren att jag fick ett jättebra pris??? Behöver jag tillägga att jag köpte den i USA, kom hem på mindre än en vecka....



Avgasgenomföringarna hemma! två stycken 4" (102mm) raka rostfria pipor...
Blev ett par rejäla hål i akterspegeln, jag får in armen upp till armbågen i dessa rör :-)



Avgasslang dragen, som gigantisk Anaconda-orm var det en rejäl brottningsmatch i garaget innan den satt där den ska. Det är ju lite trångt att komma under durken, över spanten, även om slangen är väldigt flexibel, så har ju rillorna i ytterhöljet en fantastisk förmåga att haka i minsta kant, gummiytan gör ju att den inte direkt slinker på plats om man så säger....
Skönt att det gick vägen i alla fall.



Vy från förarplatsen ner i motorutrymmet.....
Manligt!



Avgasutblåsen provmonterade på plats, akterspegeln är lite nerslipad nu inför nästa del...



Har även fått tillbaka beslagen från kromverkstan, passar in lite grejor och provar så det verkar funka.
Tanklocket är ett nytillskott, har haft lite ågren över att jag inte hittat något som är helt "rätt" så jag har haft två olika som har kunnat funka i alla fall och välja på.
För några veckor sen snubblade jag över detta på en auktion på e-bay, jag slog till direkt, det är 100% korrekt till denna båt, gissa om jag blev lycklig! Fick skicka det via våra vänner i Boston för att få det till Sverige, men det gick alldeles utmärkt. Enda problemet var att det bara var ett lock, inget rör och inget fäste för påfyllningen. Detta är dock löst nu, lite ihop-plockade rördelar som modifierats och en täckbricka som Jocke har smidit ihop så ska det bli bra, väntar bara på brickan från Jocke så ska det bli helt klart.
Att det under däck är supertrångt och bökigt att få till kopplingen mot tanken kan vi inte ta någon hänsyn till... det kommer att gå att f¨å ihop det, men det var inte lätt...



Avslutningsvis en bild på den nykrommade lantärnan till fördäcket, denna har nu fått ny belysning invändigt med 12st lysdioder. Kommer även göra en lite flaggpinne för vimpeln som ska sitta i toppen på lanternan

4 kommentarer:

Peter Wahlstrom sa...

Underbart! Det syns att du har en bättre kamera nu också tror jag?

Mr W sa...

Grymt snyggt! När är det "Fri fart" är så man kan planera in det och se när den glider fram på kanalen :)

Bosse sa...

Tack för vänliga ord!
Jo det är numera lite blandade bilder i alla fall, Panasonickameran tar bra bilder och är smidig att ha i fickan, men Sonyn är ju ett par snäpp bättre!

Lördagen den 28 juli ska det bli åka på kanalen av!

Bosse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.