lördag 7 maj 2011

Beslag och Mahogny

Veckans leverans från USA, en massa gamla och lite nygjutna delar till båten. Vindrutekonsoller, luckhandtag, bränsleventilatorer, flaggfäste, stegplattor, halkipar, lyftöglor och en växelspak!



Lyftöglorna, gamla orginal!



Veckans E-bay fynd kom även hem denna vecka från USA, en gammal GarWood lanterna.



Verktygen jag använder för att snygga till beslagen så de är klara för kromning. Slipa och putsa, slipa och putsa!




Nygjutna bränsleventilatorer, den vänstra har jag slipat och putsat lite grovt i alla fall, ska nu borra lite hål och putsa lite mer.



Lanternan och mittstolpen till rutan är på gång. Mittstolpen som är nygjuten får jag slipa ner ganska mycket på för att få bort porer i gjutningen och grova slipmärken. Men som ni ser börjar det bli lite stil på det!




Börjar se riktigt bra ur, om jag får säja det själv.....


Torrpassning av mahognyn på ena sidan. Efter att ha helt misslyckats med vacuumpressningen av fanéren denna sida har jag bytt taktik helt. Lägger nu 5mm plank istället som jag limmar och skruvar fast, skruven plockar jag sen bort och borrar ur 10mm hål som sen proppas med mahognyplugg. Tror detta kommer ge ett mer orginalutseende då det är listkravell.


 Limmat och klart på ena sidan. Sätter lite extra tryck på några ställen för att inte få luftfickor bakom mahognyn.



 Satte även stämp mot väggen för att få tryck, funkade bra!



Härdat klart, så jag har nu skruvat bort 250 skruvar! nu ska det grovslipas och proppas!

2 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Båtporr!

Fina bilder!!!!!

Bosse sa...

jajjemän!
bästa sorten, kommer mera...