söndag 30 januari 2011

Fribord, första tagningen

Fick hem mahognyfanéren i veckan, 12kvardrat med 1,5mm kayamahogny. Förhoppningsvis ska det räcka för att täcka in alla ytor som syns på båten...
Köpte återigen från Calexico i Göteborg, utmärkt service, bra priser... har bara gott att säga om dem.



Nu när botten är är färdigklädd har jag nu gjort klart ytterkölen i fören. Jag har hyvlat till en ekbit så den rundar av kölen på ett snyggt sätt, den främre delen är limmad i flera skikt för att kunna följa formen på kölen bättre, med lite tvingar sattes allt på plats.



Så är det nu dags att börja klä friborden med plyfa, i fören börjar jag med 50mm remsor, men ganska snart går jag över till 145mm remsor då det inte svänger så farligt efter de första spanten.
Notera "hacket" vid spant två, där jag går över från att lägga kant i kant, till att överlappa bottenborden.



Här kan man se ytterkölen lite bättre, hela botten ska ju kläs med väv och epoxy senare för att bli riktigt slät, hård och tät.

1 kommentar:

Klosterboat sa...

Spennende prosjekt du holder på med og dei du har fullført... Blir nok ein flott båt dette og, lykke til!