lördag 27 november 2010

Stäv o Motorbädd

 Stäven limmas ihop av tre 12mm plywood. På samma vis som med spanten sågar jag ut och mallfräser det hela, det kräver dock flera höjder på fräsen för att kunna ta hela 36mm. Min fräs tar bara 25mm i taget, men det gick att komma runt med lite trixande.

Rak och ståtlig kommer förstäven att bli! urtaget till vänster i bild är där den kommer att fästas mot kölen.


Motorbädden görs av två stycken 50x200mm furu-reglar. Dessa sågas på längden då de är lägre akterut.
Jag har nu även börjat och byggt upp två byggbockar som hela bygget kommer att vila på under den närmaste tiden.
För att få det absolut plant och stabilt, bultar jag fast bockarna med betongexpander i golvet. Det kan tyckas lite drastiskt, men dels är det fall på golvet mot golvbrunn, så flyttar jag ställningen kommer den inte vara i våg längre och dels kommer det behöva sitta fast bra då jag ska börja böja stringers och kölplankor över spanten.

1 kommentar:

Helena i Ljungsbro sa...

Spännande!!!!!!