torsdag 1 april 2010

Nåtning del1


Det finns ju många varianter på hur man kan göra när man nåtar däcket......
Min metod är väl ett sammandrag av tips och råd från båtkollegor i skön kombination med egna erfarenheter.
Hursomhelst valde jag att maskera ribben innan jag applicerar nåtmassan, detta för att slippa slipa så mycket senare då överskottsmassan ska tas bort.


För att få bästa fäste för nåtmassan lägger jag först på en primer i spåren, den binder lösa particklar som man inte fått bort trots idog dammsugning, dessutom löser den upp den feta ytan på teaken som annars kan försämra greppet.


För att nåten ska kunna röra sig med träets rörelser är det viktigt att massan inte sitter fast i botten på spåret. För att förhindra detta finns det speciell nåt-tejp som man kan använda... Om man inte har någon sådan går det (nästan) lika bra med ett gammalt kasettband! det har precis lagom bredd för att täcka botten på spåret. Nackdelen är att det inte är självhäftande, så de flyget lätt iväg innan man får på massan, så man kan inte ta för långa bitar i taget...
Man kan ju lätt bli lite filosofisk och fundera på vad en antropolog om 1000 år kommer tänka när han analyserar rester av en gammal vattenfarkost och hittar dolda meddelanden och ljud i de synbara dekorationerna på farkostens ovansida? hmmm.
Undrar om vi idag gör samma misstag när vi försöker tolka vad ex Maya-folket hade för konstigheter för sig, kanske mycket saker har betydligt mer rationella förklaringar än vi vill tro?



Åter till jobbet för dagen! Nåtmassan var bra i konsistensen och lätt att få ur tuben, trots de ca 7 graderna i båthuset. Detta till trots funkade inte min nya batteridrivna sprutpistol! den orkade inte alls få ur något ur tuben. Fick därför återgå till manuell drift...





Två tuber senare är nästan hela akterdäck nåtat, totalt ska det gå åt 12 tuber om jag räknat rätt. Innan massan börjar härda skrapar jag spåren med ett rundat verktyg för att få en lite konkav yta på nåtet, tycker det är snyggare än när det är slätt i förhållande till ribben, det ger lite mera liv åt däcksytan som helhet.





Tack o lov för kirurghandskar, utan dem hade man inte sett så snygg ut på händerna idag! förtvivlat kletig och färgande svart massa det där...






1 kommentar:

Helena i Ljungsbro sa...

Jag har kommit över ett parti (många)handskar om du behöver fler.