söndag 6 september 2009

Kölstål

Efter mycket slit är nu bandjärnet till kölen på plats. Det rostfria stålet jag fick tag i (50*5 mm) var för brett så jag blev tvungen att kapa det längs hela längden.... fyra meter....
Detta är nog inget jag rekomenderar någon att göra. Förutom det uppenbara att det går åt ett antal kapklingor till vinkelslipen, så böjde sig stålet längs alla fyra metrarna, jag försökte på alla vis att hålla värmen nere genom att kapa en liten bit i taget, hoppa fram en bit och kapa vidare, vänta en stund mellan kapningarna, skruvade även fast stålet i en bräda under kapningen för att det skulle hålla sig rakt.....
Men, när jag lossade det från brädan, vred det sig i sidled, och inte så lite heller, från ena änden till den andra var det säkert en meter!
För att böja tillbaka det tillbaka det till rätt form tog jag en klyka i vårt största fruktträd till hjälp, det är ju inte helt lätt att böja ett fyra meter långt, 35mm brett rostfritt stål, på fel håll så att säga, det vill ju hellre böja sig på sitt smala om ni förstår vad jag menar...
Efter en hel del slitande var det i alla fall tillbaka hyfsat i sin ursprungliga raka form så det gick att montera på kölen där det hör hemma.


Nu sitter det där i alla fall, känns ju bra att ha riktigt rostfritt på ett så pass utsatt ställe!
Efter det att bilden togs fixade jag till stödet för kölen på båtkärran, gummiklossen till vänster stöttar nu upp i fören istället för de provisoriska träklossarna.

Inga kommentarer: