torsdag 13 augusti 2009

Kärran kör-klar

Var på bilprovningen på morgonen idag och registreringsbesiktade/kontrollbesiktade kärran. Jag var ju lite skeptisk till vad de skulle säga om mina lösningar, jag har ju bland annat förlängt dragavståndet men nästan 80cm genom att flytta draget längre fram på ramen och modifiera den främre balken.
Hursomhelst gick det fantastiskt bra, det enda jag behövde ändra, var att däcken inte var godkända för den vikt jag ville ha på ekipaget. Så jag pep snabbt iväg till DäckVulkis här i Linköping, och efter 30 minuter var jag tillbaka på bilprovningen med ett par splitt nya däck som klarar 750kg/hjul, efter det var det inga problem. Nytt registreringsbevis är på väg med nya mått/vikt inskrivna. Jo en liten ändring lovade jag att fixa, jag ska flytta ut sidomarkeringsljusen ett par centimeter så de syns bättre bakifrån, men det var så lite så jag behöver inte besikta om för det.
Så nu har jag en bromsad 80-kärra som får lasta 950kg. till en kostnad totalt under 6000:-
(och då ingår två nya däck för 1700:- i det)
inte så illa va?

2 kommentarer:

Ebba sa...

Det är ett fantastiskt fin jobb du har gjort! Vore kul att se i verkligheten, åker ju förbi ljungsbro flera gånger i veckan på väg till min båt.

Bosse sa...

Tack! jo det är kul att det börjar bli klart så smått.
Visst får du komma förbi och kolla på grejorna, det vore jättekul. Jag jobbar mestadels dagtid i Linköping, i Norrköping vissa dagar, så kvällar är väl att föredra...
Hör av dig på telefon 0708-854470 så kan vi bestämma lite närmre