torsdag 30 juli 2009

Propeller & Axel

Plockade i all inredning, motorkåpa, durkar mm igår för att se helheten. Allting verkar stämma bra, hittade några ställen där jag ska fernissa om med matt istället men inga stora saker.
Ser faktiskt riktigt bra ut.



Från början var det tänkt att jag skulle använda den gamla axeln och bara byta propellern mot en ny, anpassad för den nya motorn. Men det visade sig att konan på axeln var 1:20 vilket gör att man måste specialbeställa propeller, och det tar lång tid...
Så det blev ny axel med standard 1:10 -kona på, det gör att jag kan byta in propellern lättare om jag behöver en annan. Så nu är den nya axeln, medbringare och den nya scewback-propellern (13"/13") på plats.
Enligt Rodahl Marin ska den ge den önskade farten på dryga 22knop. Teoretiskt kan man komma upp i 28 knop med en 13"/15" men jag valde den lite säkrare vägen... risken är att den kan bli väldigt seg om propellern har för hög stigning.
Vi får väl se, om allt går bra kanske jag trimmar motorn och sätter på en större propp så jag kan tävla med vattenscotrarna sen....:-)

3 kommentarer:

Helena sa...

Skitsnyggt!

Bosse sa...

Antar att du menar den blanka 13" propellern va :-)

Annie sa...

Tss, mot mig på vattenskotern vinner du aldrig i hastighet! Men hon är otroligt fin nu! =)